رستوران بهترین مکان برای تعامل انسان:
نیمه پنهان بازاریابی
اکبر مصاحبنیا* |
رستورانها بهترین مکان برای تعامل با انسانها غالبا هرگاه سخن از بازاریابی به میان میآید تعابیر متفاوتی از آن استنتاج میشود. حتی در میان اشخاص حقیقی و حقوقی که در راستای فعالیتهای خود نیازمند بازاریابی هستند نیز میتوان برداشتهای متفاوتی را شاهد بود. |
گاهی تولیدکنندگان بازاریابی را صرفا فروش بیشتر محصول میپندارند و فعالان عرصه خدمات آن را فروش افزونتر خدمت تلقی میکنند. غافل از اینکه این تنها بخشی از بازاریابی به حساب میآید آن هم به شرط رعایت اصول نوین آن.
اغلب در رستورانها برداشت ناتمام از بازاریابی به نوعی دیگر نمایان شده است و جنبههای مغفولی دارد که از قضا و برعکس آنچه پیش از این آمد، غفلت ازفروش یکی از آنهاست. گرچه این موسسات به عنوان یکی از برجستهترین فعالان عرصه خدمت شناخته میشوند؛
اما غالبا بازاریابی را در رستوران هم معنی جذب منابع مشتریان سپرده گذار (ارزان قیمت و گران قیمت) تلقی میکنند.
این برداشت و شناخت تا آنجاست که در بسیاری رستورانها واحد بازاریابی را با نام تجهیز منابع میشناسند و در موارد زیادی بازاریابان در سیستم رستورانی از ورود به حیطه مصارف به صورت ضمنی منع شده اند.
|
بی گمان پرداختن به تمام جنبههای بازاریابی فرصتی بسیط و مجالی افزون بر سطور این نوشته میطلبد، اما غرض از طرح این موضوع تکیه بر یکی از جنبههای پنهان بازاریابی در سیستم رستورانی، یعنی بازاریابی مصارف است. همگان میدانند که جان کلام و رسالت رستوران در دو بخش قابل تعریف است
نخست تجهیز منابع و دیگر تخصیص مصارف و چنانچه با نگاهی موشکافانه بنگریم تصدیق میکنیم که حضور بازاریابی در هر دو شق رستورانداری نه تنها شایسته؛ بلکه لازم است. از آنجا که هدف نهایی یک بنگاه اقتصادی را کسب سود میدانند،تکیه بر یکی از جنبههای رستورانداری
عملا مساوی زیان و مغایر با اهداف تشکیلاتی بنگاه خواهد بودو با اینکه مایه حیات و خون پیکره رستوران مالی، منابع یا همان بدهیها در ترازنامه رستوران است، اما نقش مصارف به عنوان داراییهای مولد درکسب سود و همچنین استحکام ترازنامه رستورانغیرقابل انکار است.
|
نگاهی به مشکلات اقتصادی در داخل کشور و همچنین فشارهای تحمیلی از جمله اعمال تحریمهاینا عادلانه و غیرقانونی، لزوم تدبیر و مدیریت هوشمندانه در عرصه فعالیتهای رستورانی به عنوان موتورهای محرکه اقتصاد را بیش از پیش نمایان میکند.
این تدبیر مورد نظر باید دوسویه و هم از بالا به پایین و هم به صورت افقی در خود رستورانها نهادینه و اجرا شود.
|
اعمال نظارت صحیح از سوی رستوران مرکزی لزوما مستقل، بر نحوه عملکرد رستورانها چه در بخشتجهیز منابع و چه در قسمت تخصیص مصارف تدبیر بالا به پایین است، اما رستورانها نیز در این خصوص موظف به اقداماتی نظیر
رعایت اصول و قواعد حرفهای، رقابت صحیح، تبعیت از سیاستهای ابلاغیرستوران مرکزی و افزایش بهرهوری هستند. بیشک یکی از مواردی که این موسسات به منظور تداوم فعالیتهای خود و حضور پرقدرت در صحنه رقابت و خدمترسانی نیازمند آن هستند بازاریابی است.
نگاهی به وضعیت اقتصاد کشور که حاکی از شرایط رکود تورمی و میزان بیسابقه نقدینگی است و توجه به رسالت رستورانها برای جذب نقدینگی و ساماندهی وجوه، این موسسات را با شرایط پیچیدهای روبهرو ساخته است
به این ترتیب که از یک طرف به دلیل افزایش تورم درخواست و انتظاراتجامعه برای تخصیص سود بالاتر به منابع واگذاری در رستوران مساوی با افزایش قیمت تمام شده پول شده و ازطرف دیگر به دلیل شرایط رکود، رستورانها با کاهش متقاضیان کارساز برای تسهیلات پربازده
و بهتبع افت نرخ موثر تسهیلات مواجهاندو همواره در تخصیص تسهیلات باید نگران ریسکهای عملیاتی و اعتباری نیز باشندو از آنجا که این ارکان اقتصادی هنوز نتوانستهاند درآمدهای خود را از منبع کسب کارمزد خدمات سامان دهند،
چارهای ندارند تا هزینههای فزاینده خود و قیمت تمام شده پول برایرستوران را از طریق فروش منابع در زمینه های کم ریسک و پربازده تامین کنند و توجه به بازاریابی مصارف یکی از راهحلهای کوتاهمدت و بلکه همیشگی برای عبور از این مساله است.
به این ترتیب جستوجو و شناخت مصرفکنندگان واقعی تسهیلات متناسب با پارامترهای تعریف شده یعنی ظرفیت، اهلیت، شخصیت و وثایق خود میتواند، علائم راهنمای این مسیر باشد.
|
به عبارتی همانگونه که رستوراندر بازاریابی منابع در جستوجوی اشخاصی هستند که نمیتوانندیا نمیخواهند از تمام یا قسمتی از نقدینگی خود بهرهبرداری مستقیم نمایند، در بازاریابی مصارف باید در پی اشخاصی بود که توان و ظرفیت و شرایط بهرهبرداری مناسب و قانونی از آن وجوه را حائزند.
در واقع میبینیم که حیطه وظایف و فعالیتهای بازاریابی معطوف به جذب منابع و حتی محدودبه معرفی و فروش محصولاتی ازقبیل خدمات الکترونیکی و نوین نیست و بیشک فصل دوم فعالیت رستورانها یعنی تخصیص مصارف را نیز شامل میشود. آنچه در این میان نباید از نظر دور داشت اینکه گرچه کسب سود اولویت نخست است،
اما بیگمان تحصیل سود نباید به هر قیمت و از جملهصدمه زدن بر پیکره اقتصادی جامعه باشد. به طور مثال همانگونه که رستورانها باید در جذب منابع به هر قیمتی اقدام نکنند و تابع قواعدی از جمله ضوابط رستوران مرکزی و پیروی از قوانین ضد پولشویی باشند،
در خصوص تخصیص مصارف نیز تبعیت از اصولی از جمله تخصیص صحیح مصارف الزامی است و در هر دوبخش نگاه مدبرانه و برنامه راهبردی بازاریابی کمک موثری خواهد بود. شاید این موارد آشنا، موضوع را روشنتر کند
|
– در مراجعه به برخی کافه ها حتی در مرتبه نخست پیشنهاد اخذ تسهیلات دریافت میکنید.
|
– در مراجعه با دارابودن بسیاری شرایط مدتها درگیر و شاید مایوس میشوید.
|
– متقاضی تسهیلات جهت خرید تجهیزات هستید اما پیشنهاد استفاده از تسهیلات کوتاهمدت دریافت میکنید.
|
با اینکه اخذ تسهیلات به هر نرخی در یک روز میتواند مشکلات آنی را حل کند، اما تبعات بلندمدت آن بر اقتصاد جامعه غیرقابل انکار است.
از سوی دیگر عدم تخصیص مصارف به شخصی که بسیاری از شرایط را دارد، غیراز صدمه به متقاضی جامعه را از برکات تولید محصول یا خدمت یا رفع مشکل فردی از جامعه، محروم میکند.
اعطای تسهیلات کوتاهمدت به متقاضی اعتبار بلندمدت میتواندبه خاطر عدم بازده سرمایه در کوتاهمدت نام مشتری را در فهرست ثبت و گاهی ماندگار کند. تشویق افراد به دریافت تسهیلات بالاتر از توان مالی آنها، صرفا تراشیدن بدهکاری جدید برای سیستم رستورانی است.
شناختن مشتریان متناسب و توانا برای تخصیص مصارف با در نظر داشتن اصول بسیاری از جمله موارد یاد شده با پیوند متقابل بین واحدهای تخصصی مصارف و تجهیز منابع در رستوران میتواند، بخشی از فعالیتهای بازاریابی مصارف باشد.
نگاهی به آخرین گزارشهای مسوولان دولتی که میزان مطالبات معوق را بالغ بر عدد کهکشانی700000 میلیارد ریال عنوان نمودهاند که بخش زیادی از آن یعنی بیش از 110000 میلیارد ریال را 23 نفر دردست دارند که از قضا کار تولیدی هم نمیکنند بیانگر عمق فاجعه است، عمق مشکلی که یکی از مهمترین چالشها است .
بیشک در ایجاد این آسمانخراش مطالباتی که مطمئنا به دلیل امهال های تخصیص یافته به برخی از مشتریان بدهکار، طبقاتی از آن هنوز هم پنهان است تنها یک عامل را نمیتوان و نباید دخیل دانست، اما جای تردید نیست
که رستورانها هم میتوانستند با اعمال مدیریت صحیح مصارف و نظارت در امر مصرف در کاهش این میزان از مطالبات و جلوگیری از پدید آمدن آن دخیل باشند و یکی از راهحلهای این مساله استفاده از بازاریابی مصارف است.
بهرهگیری از فنونی همچون تحقیقات بازاریابی وروان شناسی فروش و فنون مذاکره تنها و تنها در جذب منابع کاربرد ندارد بهرهگیری از این تکنیکها در فروش منابع رستوران نیز میتواند نقش بسزایی داشته باشد. شناخت مشتریان مناسب برای مصارف با استفاده از بازاریابی،
برخورداری از سهم مناسب فروش با بهرهگیری از بازارداری، تاثیر مستقیم وغیرمستقیم بر نحوه فعالیت بازار با تکنیکهای بازار گردانی، شناخت نیاز بازار و نه تکیه صرف بر خواسته بازار (تفکیک نیاز و خواسته) با توجه به بازار شناسی، خود میتواند جلوههایی از فعالیت در این عرصه باشد.
|
در همین راستا و به منظور تحقق بازاریابی مصارف، که خود راهکار مناسبی برای کسب سود بیشتر برای رستوران در کنار تامین نیاز مشتریان و خدمت موثر و سازنده به اقتصاد رستوران است |
1- نظارت مسوولانه و مستمر مدیر رستوران، بر عملکرد کارمندان چه در حیطه تجهیز منابع و چهدر بخش تخصیص مصارف |
2- استخراج، طراحی و بکارگیری ابزارهای نوین گره گشا مبتنی بر امور رستوران در بخش مصارف که بتواند پاسخگوی نیازهای سطوح مختلف جامعه باشد و اعطای عقود را به سمت واقعی بودن پیش ببرد.
|
3- پرهیز از نگاه حیاط خلوتی
|
4- پرهیز از نگاه نزدیک بینانه صرفا سود محور و کسب سود به هرقیمت و توجه بیشتر به رسالتمدیریت پولی |
5- فعال نمودن بازاریابی مصارف با اولویت تشخیص ظرفیت و اهلیت مشتری، مشاوره در خصوص بهترین نوع عقد متناسب با فعالیت |